Rasförbud? Förbjud olämpliga ägare!

Micha: Ja, jag förstår inte varför staffen togs bort. Kanske den inte är så vanlig där.. eller who knows.

Jag hoppas det blir protester utan dess like!




Jag skulle aldrig låta något hända min mest trogna, lojala vän there is.
Många förstår inte attt dessa raser är enmanshundar och är inte lätta att omplacera.
Ändå köper folk dem utan att veta tillräckligt om hundskötsel iöverhuvudtaget.
Jag skulle aldrig rekomendera dessa som första hund om man inte har RIKTIG
hundvana sen några år tidigare. Seriösa uppfödare, som blandrasuppfödare, är
noggranna med det. Vincent är en blandras mellen amstaff,pitbull och staff
och de var väldigt noggranna.
Hur som helst, så är dessa de mest försummade av alla hundraser. De är lätta att
skylla ifrån sig på när man inte orkar ha dem längre osv. Jag går inte på såna skitlögner iallafall.

Men vincent price är det finaste, och viktigaste jag har. Ända sedan jag träffade honom
när han var fem veckor gammal så visste jag att det var livslång vänskap och kärlek som uppstod!

8 veckor här. Numer är han 10 månader


Med rätt ägare, familj och omgivning så blir dessa hundar, som vilken ras som helt egentligen,
väldigt lätthanterliga, lojala, friska och starka djur. Allt från foder till träning och kärlek är
viktiga mål för att äga ett friskt djur. Men det lärs inte ut. Hundar idag ska vara bäst på utställning,tävling
eller annat för att anses vara stabila djur. Så ser jag det iallafall, men jag ser inget negativt på tävlingar
eller olika sorters träning för det.


Men egentligen, skulle det vara så resurskrävande att införa körkort på hundar?
Jag kan komma på flera exempel man kan förbjuda hos en hundägare:

- Att inte ha alkohol och droger omkring din hund
- Att inte vara påverkad av droger eller alkohol när du sköter din hund
 
Det är två av många. Vad skulle du vilja lägga till?
Kennelklubbar, djurskyddet är lämpliga att införa licens och kurser man kan ta
som ett förberedande när man bestämt sig för att skaffa hund. En licens som inte går att
fejka och man måste ha den med sig när man köper hund, samt uppgifter från polisen så man kan
visa upp straffregister.
För knarkare, alkoholister och andra missbrukare har absolut ingenting att göra med att äga hund.
Folk som är aggressiva av sig är inte rätt heller, då kan en kurs vara bra.

Det borde inte bara finnas valpkurser och dylikt för att hundar ska lära sig sitt, ligg och vara
sociala. Det är upp till ägaren att kunna hantera sociala situationer, vara konsekvent och uppmärksam.
Samt tålamod, är ju jävligt viktigt.

Vad tycker ni andra??

Kommentarer
Postat av: Micha

Min teori är att staffarna inte förbjöds just för att dom är mindre men jag vet inte. Men staffarna hamnade på en "reservlista" tillsammans med rottweiler om jag inte minns helt fel. Jag tycker också det är helt sjukt, ett rasförbud stoppar fortfarande inte att hundar hamnar i fel händer och blir farliga. Idioter som vill ha hundar som vapen kommer att hitta en ny ras att ge dåligt rykte precis som den oseriösa aveln. men men politiker i ett nötskal tyvärr =(

2010-06-10 @ 20:44:16
URL: http://garpenborgsoverman.bloggplatsen.se
Postat av: Micha

Din hund va ju en riktig sötnos btw =)

2010-06-10 @ 20:45:21
URL: http://garpenborgsoverman.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0